Evaluarea psihologică a copiilor cu autism presupune efectuareaanamnezei pe baza interviului clinic pe care specialistul îl are cu părinții copilului. Acesta include istoricul medicalal al perioadei perinatale, istoricul nașterii, tratamentul medicamentos dacă există, alte afecțiuni conexe diagnosticate, etc…)
În timp ce specialstul efectuează interviul cu părinții, copiluleste lăsat liber să exploreze camera, să facă propriile alegeri cu privire la jucării, în timp ce psihologul ramâne în continuă
observare asupra copilului, ulterior începe interacțiunea cu acesta încercând să testeze abilitățile și ariile de dezvoltare ale copilului, ținând cont de următoarelor aspecte și anume:
• Stabilirea contactului vizual cu interlocutorul
• Răspunsul atunci când este strigat pe nume
• Inițierea interacțiunilor sociale prin limbaj verbal sau nonverbal
• Prezența interesului pentru explorarea mediului sau un loc necunoscut
• Explorarea jucăriilor și jocul funcțional cu acestea
• Imitarea unor comportamente pe care le observă în cameră, în timpul jocului
• Prezența limbajului, nonverbal sau verbal și stabilireagradului de funcționalitate al acestuia;
• Prezența unor comportamente disfuncționale ce aparțin integrării senzoriale (nu suportă atingerea, pipăie și explorează oral jucăriile, linge geamul, reacționează ca fiind deranjat de stimuli luminoși …etc).
• Prezența unor comportamente repetitive și stereotipe (se urmărește frecvența și durata lor).
De asemenea pihologul interaționează cu copilul, și încearcă să obțină cât mai multe răspunsuri la
întrebările din instrumentul de evaluare pe care îl aplică atât direct cât mediul ne permite, cât și indirect, (adica putem cere informații și de la părinți).
După evaluare atunci când scorarea și interpretarea rezultatelor sunt gata, specialistul explică familiei care este nivelul de dezvoltare al copilului, arătându-i graficul de dezvoltare și oferă informații despre psihodiagnostic prin discutarea scorului obținut de către copil la testele aplicate.
În urma evaluării se eliberează un raport de evaluare psihologică dar și în funcție de gradul de afectare al copilului, psihologul explică și recomandă familiei începerea intervenției de recuperare,
tipul de terapie potrivit, numărul de ore de stimularepotrivit vârstei și afecțiunii, precum și reevaluarea ulterioară.
Instrumentele de evaluare utilizate în cabinet sunt:
ASRS scala de evaluare a Autismului (TSA) la copii
CONNERS 3 test pentru evaluarea ADHD la copii
DENVER test pentru evaluarea nivelului de dezvoltare
PORTAGE test de evaluare a cunoștințelor, aptitudinilor,comportamentelor si a limbajului la copii.